L’aprenentatge ja no només es produeix a l’aula. Aquesta sempre ha estat nostra filosofia i aquest estiu la vam poder comprovar amb més de 50 professionals de diferents organitzacions culturals i socials de Barcelona que formen part del CIP, Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona i que dissenyen i programen activitats pedagògiques per a centres escolars i ciutadans de Barcelona. Ells també estan innovant en com seguir aprenent fora de l’aula.
Un equip de facilitació de TEAMLABS/ va acompanyar al professionals participen al projecte del CIP “Treball en Xarxa”, durant una de les primeres reunions que convoca el Consell al Centre d’Educació Ambiental Ca Coll de Collserola, per treure endavant aquest retador projecte en el qual tècnics i professionals del món de l’educació vinculats a les diverses entitats membre del CIP, formen equips que treballen en reptes educatius reals.
Vam dissenyar una dinàmica per centrar-nos en el diàleg, la creació i el consens d’aquests reptes i vam facilitar la conversa amb els equips ja constituïts i que estan dividits per temàtiques: metodologies d’aprenentatge, educació en valors, relació amb els centres educatius i treball al territori. Treballem tots junts durant 4 hores per a generar les 4 grans preguntes que guiaran el pla d’acció dels equips.
L’equip de “Treball al territori” va acabar comprometent-se amb : “Com podríem millorar els canals de comunicació per afavorir els projectes transversals creats a la xarxa territorial?” ; l’equip “Relació amb Centres educatius” vol respondre a: “Com podríem visualitzar que les entitats amb agents educadors?”; l’equip de “Educació en valors” assumeixen el repte de “Com podrien les entitats membre del CIP contribuir mostrant els seus proposits valoris?”; i l’equip de “Metodologies d’aprenentatge” aprofundirà en: “Com podríem millorar l’experiència de l’alumnat per afavorir un aprenentatge significatiu?”.
El procés de co-creació que dissenyem sempre té com a base la generació d’un equip de treball concentrat a solucionar les necessitats profundes de les persones. Les metodologies de “Pensament de Disseny” o “Design Thinking” que utilitzem ens han ajudat a alinear a les entitats del Consell en la recerca en “Innovació Pedagògica” que duu a terme.
En TEAMLABS/ com agents instigadors del canvi i la innovació, agraïm al Consell pel treball que fa a la ciutat de Barcelona i a totes les entitats, per l’esforç en generar una oferta educativa extremadament valuosa per acompanyar i complementar el treball que ja s’està fent als centres educatius a l’hora de diversificar continguts i experiències a les aules.
Ens vam anar amb la sensació de ser part d’una comunitat educativa urbana que està contribuint a l’educació del segle XXI, amb professors, alumnes, professionals i ciutadans.
Seguim treballant!