El passat 29 de novembre, vam acollir en el nostre laboratori d’aprenentatge radical de Barcelona als treballadors d’IKEA d’Espanya i diferents països europeus, amb motiu del #IKEAHack, un hackathon per a solucionar el repte de la mobilitat del talent dins de l’organització.
Què és un hackathon?
Què és un hackathon?
Un hackathon és un esdeveniment d’innovació oberta on es convida a diferents actors a generar solucions disruptives en un temps reduït. Es treballa amb diferents metodologies emmarcant un repte específic d’una organització. S’assumeix que la diversitat de perfils i els temps marcats, amb el disseny d’un procés normalment facilitat, ajudarà a la formulació de solucions innovadores.
Pensar diferent és fonamental per al desenvolupament d’un hackathon, sortir de la pròpia rutina diària i de les tasques habituals, entrar en contacte amb altres departaments i altres professionals.
En TeamLabs afegim la incorporació de la comunitat a aquestes activitats d’innovació en empresa. El diàleg generador que dinamitzem incorpora a Leinners, joves emprenedors del grau LEINN amb fam d’aprendre i col·laborar. Això assegura una mirada diferent, fresca, aliena al desafiament, alhora atrevida, dubtosa, professional, optimista, propositiva i accionable.
Compartir experiències i verbalitzar necessitats posa el coneixement damunt de la taula per a utilitzar la intel·ligència col·lectiva en la capacitat de generar una idea específica que pugui encaixar perfectament amb la solució al repte.
Com va ser IKEA Hack?
6 equips, 1 repte, 6 hores per a solucionar-ho. Aquestes van ser les indicacions per a donar-li “play” al procés de creació i aprenentatge dels treballadors d’IKEA. Assumim que el hackaton entrena el més important: la capacitat de treballar i aprendre en equip. Instal·lar les metodologies de treball en xarxa per a avançar amb agilitat.
El repte?
Com podríem fomentar l’atractiu de les oportunitats de desenvolupament d’IKEA per a trencar les barreres de mobilitat?
Com solucionar-ho?
Com diuen en IKEA, sortint de la caixa blava, “out of the blue box”.
De fet, entrar en un laboratori d’aprenentatge radical significa experimentar i barrejar “ingredients”, prototipar solucions, sortir de l’habitual, escoltar i entendre el punt de vista dels diferents professionals, no sols dins de la pròpia empresa sinó dins de l’ecosistema de TeamLabs/ i amb els nostres LEINNers, que han participat en el procés.
Growing business, growing people.
El repte neix de l’estratègia de mobilitat del departament “People” de l’organització. Cal destacar que aquest repte de mobilitat pot afavorir el creixement i l’aprenentatge de les persones dins d’una empresa. Si creixen les persones, creix l’organització.
A Radical Learning Lab
Els hackathons són una peça que usem en TeamLabs amb recurrència en els laboratoris d’aprenentatge radical corporatius. Un laboratori d’aprenentatge radical és un context real, és l’espai on fem possible que les coses passin. Abans de res, on s’experimenta, perquè això significa desenvolupar una cultura de laboratori. Després, on es troben comunitats de persones que volen aprendre juntes, com ha passat aquesta vegada amb els participants d’IKEA, nosaltres i nostres LEINNers.
El laboratori és també una manera de treballar i aprendre. Compartim la nostra cultura i les nostres metodologies amb altres comunitats i creiem fermament que cada organització ha de convertir-se en una “learning organization”, una organització que aprèn.