Al laboratori d’aprenentatge TeamLabs de Barcelona hem acollit 80 directors i caps d’estudis de 38 centres de Formació Professional (FP) de Catalunya.
Un esdeveniment que ha estat organitzat des del programa ImpulsFP, programa d’innovació educativa de la Direcció General de Formació Professional del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Celebrat els dies 1 i 2 de novembre, el paper de TeamLabs Education ha estat acompanyar-los en la ideació, producció i facilitació de la trobada, transferint el nostre marc teòric-metodològic de lideratge i facilitant els tallers de treball en grup.
Jornades activaXpress: Una jornada en tres actes
El repte era articular un espai de trobada per a aquells representants d’equips directius que participen activament en el programa d’innovació. La invitació havia d’incloure tant centres actualment compromesos, amb un alt grau de desenvolupament i recorregut en l’aprenentatge basat en projectes, com aquells novells amb intenció d’incorporar diferents canvis metodològics.
Aquesta necessitat, a més, parteix d’una idea fonamental, els directors i els caps d’estudi són una palanca clau per a la incorporació de metodologies actives als centres. Per tant, és imprescindible que, des del programa d’Activa FP, també s’articulin espais de diàleg i aprenentatge sobre el paper del lideratge pedagògic.
Es pretenia, a més, que la jornada tingués un component pràctic i que poguessin veure en funcionament eines per aplicar al seu centre educatiu. Es van definir així tres parts diferenciades, en funció dels diferents objectius:
- clarificar bé què aporta i ofereix als centres el programa d’ActivaFP. Des de fa uns quants mesos s’han desenvolupat diferents mecanismes d’escolta per avaluar el programa i fer una definició de línies estratègiques més ajustada a les necessitats detectades. La jornada ha servit per compartir els resultats d’aquestes reflexions prèvies fetes amb els equips impulsors amb què els equips directius treballen de forma coordinada i que demanaven una línia directa de contacte del programa amb les adreces. Així s’ha aprofitat aquest espai per explicar bé les línies estratègiques d’ActivaFP, com participar-hi i quin impacte s’espera assolir amb cadascuna.
- oferir un marc de lideratge concret, des de TeamLabs compartim el marc de lideratge facilitador des del qual treballem. Per això expliquem com des de la nostra perspectiva aquest es construeix a través d’equips directius que treballen de manera reflexiva i recursiva. Equips que fan que la visió i el propòsit del centre educatiu estigui alineat, tingui coherència i es reflecteixi en les pràctiques quotidianes. Aquesta manera d’entendre el lideratge està basada en les idees de Fullan (concretament en les seves definicions d’agent de canvi i aprenent líder), però també està ancorada a la nostra pròpia cultura de laboratori.
Després d’aquestes dues parts vam iniciar una part més pràctica de tallers, l’objectiu dels quals era treballar en equip i oferir eines concretes.
4 sales de treball, 4 dinàmiques, 4 dimensions del lideratge
Es va dissenyar i dur a terme 4 dinàmiques diferents de taller, vinculades amb 4 dimensions clau del lideratge i amb les preguntes que en sessions prèvies es van detectar que eren d’especial interès per part dels equips directius.
Es va treballar des de la gestió del canvi, reflexionant sobre com prenem decisions i estructurem el diàleg al voltant de reptes estratègics, cercant maneres lleugeres i rupturistes d’idear. L’exercici consistia a trobar bé el repte i buscar solucions que navegaven entre el què és abordable i aspiracional.
La dimensió d’equip també hi va ser tant des de la pregunta de com millorar la gestió dels equips a la de com comunicar-nos de manera més eficaç. Per això treballem amb eines d’anàlisi reflexiva en petits grups, generem moments de codi-disseny i entrenem el feedback apreciatiu.
L’últim dels exercicis va consistir a mirar endins, de manera reflexiva, des de les nostres pràctiques quotidianes per entendre com podem reconstruir l’arquetip ideal. Un exercici de lideratge reflexiu de cara a entendre quines són les nostres destreses i quins serien els passos d’aprenentatge que necessitem activar.
Acompanyar els altres com a manera de continuar aprenent
Estem contentes i agraïdes amb la feina feta. L’equip d’ActivaFP ens ha brindat un espai de treball on hem treballat des de la premissa que un esdeveniment no només tangibilitza un moment de trobada entre els participants sinó que també es pot constituir com un moment dialògic dins un procés més llarg. Esperem que aquesta connexió d’estratègia i tàctica permeti continuar treballant amb el focus posat en l’objectiu principal, reforçar el lideratge facilitador dels equips directius que impacta directament en la millora dels processos d’aprenentatge dels centres.
Notícies relacionades: